T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ESKİŞEHİR / TEPEBAŞI - Kardeşler Ortaokulu

STEM ETKİNLİKLERİMİZ DEVAM EDİYOR.

STEM ETKİNLİKLERİMİZ DEVAM EDİYOR.

FEN VE TEKNOLOJİ
PROJE ADI:ASİT YAĞMURLARI
PROJE DANIŞMAN ÖĞRETMENİ:SİNAN BÜYÜKKÖSE
PROJE AÇIKLAMASI:

Asit yağmuru nedir?

Asitler, suyla hidrojen iyonları üreten hidrojen bileşimleridir. Hidrojen iyonları çözeltiyi

asidik özellik kazandırır.

Asitler, suda eridiğinde hidrojen iyonları (H+) üreten madde çözeltileridir.

Asit yağmurları, fosil yakıt atıklarının doğal su döngüsüne karışmasıyla oluşur. Özellikle

sanayileşmenin yoğun olduğu ve fosil yakıtların enerji tüketimi olarak kullanıldığı bölgelerde

kömür ve petrol gibi fosil yakıtların yakılması sonucu atmosferde kükürt ve azot içeren gazlar

birikir.Bu gazlar havadaki su buharıyla birleşince bir kimyasal tepkime meydana gelir. Bu

tepkime sonucunda sülfürik asit ve nitrik asit damlaları oluşur. Güneş ışığı bu tepkimelerin hızını

artırır. Yeryüzündeki sular Güneş’in etkisiyle ısınınca, bunların bir kısmı buharlaşarak yükselir ve

atmosfere karışır. Böylece yükselen nemli havadaki su buharı yoğunlaşarak yeniden sıvı

durumuna geçer. Bunlar da bulutları oluşturur. Sonuçta oluşan, çok miktarda kükürt ve azot

içeren bu tip yağmurlara “asit yağmurları” denir.

Atmosferdeki asit, yalnızca yağmurlarla değil, kar, sis, havadaki gazlar ve tanecikler yoluyla da

yeryüzüne iner. Bu tür yağmurda tanecikler siste asılı olarak süspansiyon oluşturabilir ya da en

kuru halde birikebilirler. Normal koşullar altında oluşan yağmurların pH değeri 5.6′dır. Bu

değerin altında bir değere sahip olan yağış asit yağmuru olarak adlandırılmaktadır. Asit

yağmurları, özellikle sanayi devriminden sonra kükürt ve azot gazlarının atmosferde hızla

birikmesiyle etkisini hissettirmeye başlamıştır.

Asit Yağmurlarının Çevreye Etkileri

Asit yağmurları, tüm çevreye zarar vermektedir ancak bundan en çok etkilenen ormanlar ve tarım

alanlarıdır.

Asit yağmuru toprağın kimyasal yapısını ve biyolojik koşullarını etkilemektedir.

Toprağın yapısında bulunan kalsiyum, magnezyum gibi elementleri yıkayarak taban suyuna

taşımakta, toprağın zayıflamasına ve zirai verimin düşmesine neden olmaktadır.

Topraktaki alüminyumun çözülmesine neden olmakta ve ağaç köklerinin besinlerden

faydalanmasını engellemektedir, bunun sonucunda ağaçlar kuruyabilir.

Mermer, kumtaşı veya kireçten yapılan ve içerisinde kalsiyum karbonat bulunduran tarihi eserlere

zarar vermektedir.

Ayrıca açık metal yüzeyler, boya kaplamalar ve bazı plastikler, sülfür dioksit ve yağışın

sulandırdığı bu asitten dolayı bozulma gösterir.

Göllere ve akarsulara düşen asit yağmurları, sudaki asit dengesini bozmaktadır.

Asitleşmenin çevre üzerinde dolaylı olmakla birlikte yine çok önemli etkilerinden biri de,

endüstriyel faaliyetler sonucu oluşan asit nemidir. Toprağa ya da göl yataklarına inmiş cıva,

kadmiyum ya da alüminyum gibi zehirli maddelerle tepkimeye girebilmekte ve normal koşullar

altında çözünmez sayılan bu maddeler, asidik nemle tepkimenin sonucunda, besin zinciri yada

içme suyu yoluyla bitki, hayvan ve insana ulaşıp toksik etkiler yaratmaktadır.

ASİT YAĞMURLARINI ÖNLEMEK İÇİN BİZ NELER YAPMALIYIZ?

 Asit yağmurlarının önlenmesi veya zararlarının en aza indirgenebilmesi konusunda bireysel

olarak sorumluluklarımız vardır.

Çevre kirliliğini ve asit yağmurları ile ilgili sorunları bildiğimiz için, bu bilgileri çevremizde

kişilerle de paylaşmalı ve bu konuda bizlerin de bir şeyler yapabileceğini hatırlatmalıyız.

 Bireysel olarak katkıda bulunabileceğimiz en önemli konulardan biri enerji

tasarrufudur.

 Kullanmadığımız zamanlarda, ışıkları, bilgisayarımızı, televizyonu, video oyunlarını ve diğer

elektrikli aletlerimizi kapatabiliriz.

Daha az enerji tüketen cihazları, tasarruflu ampulleri, klimaları, su ısıtıcılarını tercih edebiliriz.

Çok yakın mesafeler için arabamızı kullanmayıp, imkânımız varsa toplu taşıma araçlarını

tercih edebiliriz.

26-02-202526-02-202527-02-202527-02-2025
 FEN VE TEKNOLOJİ
 

Proje Adı: Kedimizin gölgesi

Proje Danışmanı: Seval EKİCİ

Projeyi Yapan Öğrenci: Elif Bahar UĞUZ

Proje Özeti: Ders kitabının arkasındaki tangram parçalarını kullanarak kedimizi oluşturduk. Karanlık hale getirdiğimiz sınıfta kedinin gölgesini gözlemledik. Cisimlerin gölgesini nasıl çizeceğimizi öğrendik. Işığın doğrusal yayılmasının sonucu olarak gölge oluştuğunu gözlemledik. Işık ve cisim arasındaki mesafenin gölgenin niteliklerini nasıl değiştirdiğini gördük. 

 27-02-202527-02-202527-02-2025
 Proje Adı: Balığı nasıl gördük?

Proje Danışmanı: Seval EKİCİ

Projeyi Yapan Öğrenci: Erva CEYLAN

Proje Özeti: Maddelerin ışığı geçirme durumlarına bakabilmek için çizdiğimiz balık resminin üzerine saydam (hava), yarısaydam (yağlı kağıt) ve opak (alüminyum folyo) maddeler koyduk. Balığın görünürlüğüne baktığımızda saydam cisimlerin arkasını tam, yarısaydam cisimlerin arkasını kısmen, opak cisimlerin arkasını hiç göremediğimizi gözlemledik.

 27-02-2025
 Proje Adı: Saydam, Yarı Saydam ve Opak

Proje Danışmanı: Seval EKİCİ

Projeyi Yapan Öğrenci:Mümin Berat SÖNMEZ

Proje Özeti: Maddelerin ışığı geçirme durumlarına bakabilmek için 3 adet elektrik devresi kurduk. Ampullerin önüne saydam, yarısaydam ve opak maddeler yerleştirdik. Saydam cismin ışığı tamamen, Yarı saydam cismin kısmen, opak cismin ise ışığı hiç geçirmediğini gözlemledik.

 27-02-202527-02-202527-02-2025
 Proje Adı: HÜCRE PASTAM

Proje Danışmanı: Seval EKİCİ

Projeyi Yapan Öğrenci:Göktuğ ÇEVİK

Proje Özeti: Hücre konusunun daha net anlaşılabilmesi için yaptığımız kare pastayı bitki hücresini temsil edecek şekilde süsledik. Pastayı süsleme aşamasında;

Çekirdek: İçi Jel Dolgulu Kek

Ribozom: Damla Çikolata

Golgi Aygıtı: Yılan Şeklinde Jelibon

Sitoplazma: Üst Krema

Kloroplast: Böğürtlen

Mitokondri: Ayıcık Jelibon

Koful: Marshmallow

Hücre Çeperi: Yeşil Krema olacak şekilde malzeme kullandık. Projemiz sayesinde bitki hücresinde olan organeller ve bitki hücresinin hayvan hücresinden farkı net şekilde anlaşılmış oldu.

 27-02-202527-02-2025
 

Proje Adı: Işık nasıl yayıldı?

Proje Danışmanı: Seval EKİCİ

Projeyi Yapan Öğrenci: 

Proje Özeti: Işığın yayılmasını gözlemlemek amacı ile kutuya delikler açtık. Kutunun içine ışık kaynağı koyarak kutuyu kapattık. Karanlık ortamda ışığın sadece açtığımız deliklerden çıktığını ekranda kare görüntüler oluşturduğunu gözlemledik. Yaptığımız proje sonucunda ışığın doğrusal şekilde her yöne yayıldığını gözlemledik.
 27-02-202527-02-202527-02-2025
 
 
 
 
Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 27.02.2025 - Güncelleme: 27.02.2025 09:48 - Görüntülenme: 56
  Beğen | 0  kişi beğendi